Предмет "Захист України"

На допомогу вчителю предмета "Захист України"
11 клас


Розділ ІX. Домедична допомога  (13 г.)
Тема 3.Надання допомоги пораненим в умовах бойових дій (13г )
Надання домедичної допомоги в зоні тактичних умов
Послідовність дій за алгоритмом «MARCH». 

Алгоритм MARCH (Massive Hemorrhage-Airways-Respiration-Circulation-Hypothermia).
Massive Hemorrhage (масивна кровотеча) – зупинка кровотечі, що загрожує життю;
Airways (дихальні шляхи) – забезпечення прохідності дихальних шляхів;
Respiration (дихання) – закриття всіх відкритих ран грудної клітки;
Circulation (циркуляція) – повний огляд пораненого, зупинка кровотеч, діагностика шоку;

Hypothermia (гіпотермія/ЧМТ) – попередження гіпотермії.

Розділ ІX. Домедична допомога  (13 г.)
Тема 3.Надання допомоги пораненим в умовах бойових дій (13г )
26




Ознаки життєзагрозливої зовнішньої кровотечі. Застосування турнікетів для кінцівок. Само- і взаємодопомога.

Турнікет — пристосування для тимчасової зупинки кровотечі. Сучасний турнікет випускається в промислових умовах й активно застосовується для надання домедичної допомоги в бойових умовах.
Перевагою цього виду джгута є краща стійкість до шкідливих та руйнівних факторів зовнішнього середовища, можливість накладання зверху на одяг, контрольоване стискання та послаблення, використання однією рукою. 
Турнікети випускаються в кількох забарвленнях, чорний (та його темні відтінки) та брудно-зелені — для військовиків, сині, оранжеві і рідше сірі та жовті для мирного часу. Відомі моделі СІЧ (Україна), СПАС (Україна), C-A-T Tourniquet виробництва NA Rescue (США), SOFT Tourniquet виробництва TacMedSolution (США).

https://www.youtube.com/watch?v=620LJDKX1ds

10 клас. Розділ VІІ. Прикладна фізична підготовка 4 г.
Тема 1. Силова підготовка та подолання перешкод  2 г.
35

Силові вправи з вагою власного тіла та з обтяженнями. Біг по пересіченій місцевості

ПІДТЯГУВАННЯ НА ПЕРЕКЛАДЕНІ. ПІДГОТОВЧІ ВПРАВИ.

- Вис на перекладинівід 30 секунд - 1 хвилина, по 5-6 підходів через 1 хвилину відпочинку;
- Горизонтальні підтягування: по 8-12 повторень, 4-6 підходів, відпочинок 2-2.30 хвилини;
- Негативні підтягування: по 4-6 повторень, 7-8 підходів через 2-2.30 хвилини відпочинку;
- Підтягування за допомогою жгута: по 10-12 повторень (повільне опускання), 5-7 підходів, відпочинок 2-2.30 хвилини;
- Підтягування з рушником: 6-8 повторень, 5-6 підходів.





11 клас. Розділ ІХ. Домедична допомога.
Тема 3. Надання допомоги пораненим в умовах бойових дій.
Тактична медицина — це надання допомоги на догоспітальному етапі націлене передусім на усунення попереджуваних причин смерті, за принципами, що враховують загрозу від бойових дій чи активного стрільця.

Розділяють тактичну медицину власне в умовах бойових дій та тактичну екстрену медицину.

Домедична допомога в умовах бойових дій.
Методичний посібник. У посібнику описано основні елементи надання домедичної допомоги пораненим на полі бою та відповідає міжнародним стандартам "care under fire'.
Результат пошуку зображень за запитом "домедична допомога"

https://drive.google.com/file/d/0Bz05CALd9MuOM3FFak9rZmcxTkk/view
11 клас. Тема: "Види терористичних проявів та способи дій терористів". 
Тероризм - суспільно небезпечна діяльність, яка полягає у свідомому, цілеспрямованому застосуванні насильства шляхом захоплення заручників, підпалів, убивств, тортур, залякування населення та органів влади або вчинення інших посягань на життя чи здоров'я ні в чому не винних людей або погрози вчинення злочинних дій з метою досягнення злочинних цілей.

 Закон України "Про боротьбу з тероризмом"  від 20.03.2003 № 638-IV

Вибухонебезпечні предмети

Сьогодні все частіше ми звертаємо увагу на вибухонебезпечні предмети. З однієї сторони це пов'язано з військовою агресією на сході нашої держави та розповсюдження вибухонебезпечних предметів по всій території, з іншої - нам необхідно мати інформацію про такі предмети та як діяти в разі їх виявлення.
 Памятаємо - підозрілі предмети зажди є загрозою нашого життя. Будьмо обережні!

 
Тема: Основи національної бепеки України. Нова українська армія. Сучасна зброя.

Відеоматеріал


https://www.youtube.com/watch?v=qG6hf_7MhDw



"Захист Вітчизни" Рівень стандарту.  Підручник для 10 класу закладів середньої освіти.

https://lib.imzo.gov.ua/xmlui/handle/123456789/138

Розділ VІ. Тактична підготовка.

Тема 1.            ОСНОВНІ РИСИ ЗАГАЛЬНОВІЙСЬКОВОГО  БОЮ.
Мета уроку:
-         ознайомити учнів із основною формою тактичних дій військ та   охарактеризувати основні риси загальновійськового бою;
-         формувати чітке уявлення в учнів про основні види бою, види вогню та маневру, їх значення в бою;
-         виховувати в учнів рішучість, впевненість, хоробрість,  почуття патріотизму та повагу до солдата – захисника.
Тип уроку: урок розвитку компетентностей.
Обладнання: наочні посібники, підручник «Захист Вітчизни», Стройовий статут ЗСУ, мультимедійний матеріал, ММГ автомата АК-74, піхотна лопатка.
Опорні та базові поняття: тактична підготовка, загальновійськовий бій, оборона, наступ, маневр вогнем, охоплення , обхід, відхід.
Місце проведення: кабінет предмета «Захист Вітчизни».

СТРУКТУРА УРОКУ
І.  ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Організація учнів класу для роботи на уроці. Шикування, вітання, виконання  Гімну України, доповідь командира відділення про готовність, перевірка  готовності особового складу, доведення заходів безпеки на занятті до учнів, стройовий тренаж.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ.
1.     Що собою являють мінно-вибухові пристрої.
2.     Класифікація, принципи дії пристроїв.
3.     Негайні дії при виявленні мінно-вибухового пристрою.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Вивчення навчального матеріалу, формування умінь і навичок, оголошення теми уроку та мети, завдання уроку.
ІV. СПРИЙНЯТТЯ І УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Поняття про бій.
2.     Види вогню і маневру, їх значення в бою.
                                         
Хід уроку
1.     Поняття про  бій.
Бій, як основна форма тактичних дій військ - це організовані й узгоджені щодо місця, часу, ударів, вогню і маневрів дії військ з метою знищення противника або відбиття його ударів в обмеженому районі.   Сучасний загальновійськовий бій ведеться об’єднаними зусиллями усіх військ, які беруть у ньому участь, із застосуванням танків, бойових машин піхоти, бронетранспортерів, артилерії, протиповітряної оборони, літаків, вертольотів та іншого озброєння і техніки.
Основними рисами сучасного загальновійськового бою є: рішучість, напруженість і швидкоплинність, динамічність, швидкий перехід від одних дій до інших, одночасні потужні вогневі дії на велику глибину.
          - використання мультимедійного матеріалу
2.  Види вогню і маневру, їх значення в бою.
  Основними видами загальновійськового бою є: оборона і наступ.
Оборона здійснюється умисно чи вимушено з головною метою - відбити наступ противника, завдати йому втрат і створити умови для переходу своїх військ у наступ. Наступ проводиться з метою повного розгрому противника і оволодіння важливими районами (об’єктами) місцевості.
 У сучасному бою солдатові необхідно вміти вести вогонь з особистої зброї, як самостійно, так і в складі підрозділу по окремих, групових і повітряних цілях, вдень і вночі, з різних положень.
Вогонь розрізняють:
-         за тактичними завданнями, що вирішуються (на знищення, придушення, виснаження та ін.);
-         за видами зброї (зі стрілецької зброї, гранатометів, зброї бойових машин піхоти, бронетранспортерів, танків, артилерії, мінометів та ін.); за способами ведення (прямою, напівпрямою наводкою, із закритих вогневих позицій та ін.);
-         за напруженістю стрільби (одиночними пострілами, короткими або довгими чергами, безперервний, залповий та ін.);
-         за напрямами стрільби (фронтальний, фланговий та перехресний вогонь);
-         за способами стрільби (з місця, із зупинки, з ходу, з борту та ін.);
-         за видами вогню (по окремій цілі, зосереджений, загороджувальний, багатоярусний, багатошаровий та ін.).
  Вогонь буде ефективний, якщо його поєднувати з маневром.
  Маневр силами і засобами проводиться з метою зайняття вигідного положення для ведення вогню по найуразливішому місцю в бойовому порядку противника, особливо у фланг і тил, а також для виведення підрозділів з-під удару противника.
 Видами маневру силами і засобами є: охоплення, обхід та відхід.
Охоплення - маневр, який здійснюється з метою виходу для удару у фланг противника.
Охоплення-1-PM

  Обхід — більш глибокий маневр, який здійснюється з метою виходу для удару по противнику з тилу.
Обхід-1-PM
  Відхід - маневр, який застосовується з метою виведення своїх підрозділів з- під удару противника і зайняття вигідної позиції. Проводиться тільки з дозволу старшого командира.
 Відхід-1-PM
Маневр вогнем застосовується для, ефективного ураження противника. Він полягає у зосередженні вогню взводу (відділення) по одній важливій цілі, в одночасному перенесенні вогню взводом по кількох цілях.
  Широке впровадження ядерної та високоточної, вдосконаленої звичайної зброї, використання у військовій справі останніх досягнень науки і техніки змінили зміст бою. Це вже не тільки зіткнення мотострільців, танків та авіації, а й потужні вогневі удари по противнику, застосування найновіших засобів знищення, висока маневреність, просторовий розмах. Проте у сучасному загальновійськовому бою вирішальна роль, як і раніше, належить воїнові, бо саме йому доводиться бути за пультом пускових установок і важелів бойових машин, десантуватися з неба і з моря, брати штурмом укріплення і зрештою здобувати перемогу у бою.
- ознайомлення з плакатами з тактичної підготовки.
  Особиста зброя та екіпіровка солдата. Для успішного ведення бою солдат озброюється та екіпірується.
Особистою зброєю солдата є:
-         або автомат (АК), або ручний кулемет (РКК), або ручний протитанковий гранатомет (РПГ), або снайперська гвинтівка (СГ).
  Результат пошуку зображень за запитом "ак-74"528rpk6p2
 Результат пошуку зображень за запитом "рпг 22"            Результат пошуку зображень за запитом "основні риси загальновійськового бою"

Крім того, у солдата повинні бути необхідна кількість боєприпасів, ручні осколкові гранати, а також можуть бути протитанкові гранати.
До екіпірування, що носять, належать такі речі: головні убори, обмундирування та білизна, засоби індивідуального захисту; взуття — черевики спеціальні; спорядження (окуляри-маска захисні балістичні, рукавички захисні, сітка та полог протимоскітні, налокітники та наколінники тактичні бойові, навушники спеціальні, ремінь з лямками розвантажувальними тактичними захисними, сумка-укладка медична, рюкзак бойовий індивідуальний.   Солдат зобов’язаний тримати особисту зброю та екіпіровку в справному стані, постійно стежити за витрачанням боєприпасів, вчасно доповідати про те, що половину боєприпасів витрачено.
-         ознайомлення учнів з ММГ автомата АК-74 та піхотною лопаткою.
-         використання мультимедійного матеріалу «Повсталий степ»
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
n  Що собою являє загальновійськовий бій – як основна форма тактичних дій військ?
n  Назвати основні риси бою. На які види поділяється бій?
n  Охарактеризувати види маневру та вогню, їх значення для бою.
Охоплення-1-PM Обхід-1-PM Відхід-1-PM       v. ПІДСУМОК УРОКУ.
Підведення підсумків та оголошення оцінок.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.  Опрацювати матеріал підручника – параграф 24, схематично показати види маневру.


                                                                                                                 
Розділ VІІІ. Основи цивільного захисту.

Тема уроку:    Джерела надзвичайних ситуацій у воєнний час.         
Мета уроку:
-         Охарактеризувати поняття «Воєнні надзвичайні ситуації» та зясувати причини їх винекниння;
-         Ознайомити учнів з видами зброї, що виступають джерелом надзвичайних ситуацій, як відбувається ураження нею;
-         формувати чітке уявлення в учнів про небезпеку внаслідок антисанітарних умов, які виникають на місцевості ведення бойових дій;
-         виховувати в учнів рішучість, впевненість, хоробрість, вміння аналізувати вихід з надзвичайних ситуацій.  
Тип уроку: урок розвитку компетентностей.
Обладнання: наочні посібники, підручник «Захист Вітчизни»,  мультимедійний матеріал, роздатковий матеріал.
Опорні та базові поняття: основи цивільного захисту, воєнні надзвичайні ситуації, ядерна зброя, хімічна зброя, біологічна зброя, отруйні речовини, антисанітарні умови.
Місце проведення: кабінет предмета «Захист Вітчизни».

СТРУКТУРА УРОКУ
І.  ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Організація учнів класу для роботи на уроці. Шикування, вітання, виконання  Гімну України, доповідь командира відділення про готовність, перевірка  готовності особового складу, доведення заходів безпеки на занятті до учнів, стройовий тренаж.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ.
1.     Що таке тероризм та які його форми?
2.     Назвати загальні ознаки надзвичайних ситуацій.
3.     Які бувають рівні надзвичайних ситуацій?
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Вивчення навчального матеріалу, формування умінь і навичок, оголошення теми уроку та мети, завдання уроку.
ІV. СПРИЙНЯТТЯ І УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
1.     Поняття «воєнні надзвичайні ситуації».
2.     Наслідки використання видів зброї.
3.     Вплив антисанітарних умов на місцевість та населеннz/
ХІД УРОКУ
1.     Поняття «воєнні надзвичайні ситуації». Воєнні надзвичайні ситуації – це порушення нормальних умов життя на окремій території чи об’єкті, причинене застосуванням зброї, під час якої виникають чинники ураження населення.
Основна причина - використання зброї спричиняло війну.
2.     Наслідки використання видів зброї.
Види зброї: зброя масового ураження, звичайна зброя.
Ядерна зброя призначена для масового ураження людей, знищення або руйнування адміністративних і промислових об'єктів, споруд, техніки.
Уражальна дія ядерного вибуху залежить від потужності боєприпасу, виду вибуху (наземний, підземний, повітряний, підводний, висотний), типу ядерного заряду. Потужність ядерного боєприпасу характеризується тротиловим еквівалентом, тобто масою тротилу, енергія вибуху
якого еквівалентна енергії вибуху даного ядерного боєприпасу, і вимірюється у тоннах. За потужністю ядерні боєприпаси розподіляються на понадмалі (менше 1 тис. т), малі (1-10 тис. т), середні (10-100 тис. т), великі (100 тис. т — 1 млн т) і понадвеликі (понад 1 млн т).
Уражальні чинники ядерного вибуху: ударна хвиля, світлове випромінювання,
електромагнітний імпульс, проникаюча радіація і як наслідок — радіоактивне зараження місцевості в районі вибуху та за рухом радіоактивної хмари.
Ударна хвиля — це поширення стиснутого повітря в усі боки від центра вибуху з надзвуковою швидкістю. Вражальна дія ударної хвилі характеризується величиною надлишкового тиску. Надлишковий тиск — це різниця між максимальним тиском у фронті ударної хвилі і нормальним атмосферним тиском перед фронтом хвилі. Одиниця надлишкового тиску і швидкісного натиску повітря у Системі одиниць (СО) — паскаль (Па), позасистемна одиниця — кілограм-сила на квадратний сантиметр (кгс/см2). Один кгс/см2 дорівнює 100 кПа.
Світлове випромінювання — це потік променевої енергії, що включає ультрафіолетові, видимі та інфрачервоні промені. Джерелом світлового випромінювання є місце вибуху, що світиться.
Тривалість світлового випромінювання залежить від потужності заряду (від 2 до 12 с).
Проникаюча радіація — потік гамма-випромінювання і нейтронів, що випускаються із зони і хмари ядерного вибуху. Час дії проникаючої радіації — 15-20 с, а потім хмара піднімається на висоту 2-3 км, де гамма-нейтронне випромінювання поглинається товщею повітря і практично не досягає поверхні землі.
Доза випромінювання — це кількість енергії іонізуючих випромінювань, поглинутих одиницею маси опромінюваного середовища.
Експозиційна доза — це доза випромінювання у повітрі. Вона характеризує потенційну небезпеку іонізуючих випромінювань при загальному і рівномірному опроміненні тіла людини.
 Рентген — це доза рентгенівського і гамма-випромінювання, під впливом якої в 1 см3 сухого повітря за нормальних умов (температура 0 ° С, тиск 760 мм рт. ст.) утворюються іони, що несуть одну електростатичну одиницю кількості електрики кожного знака.
Впливу радіоактивного зараження може зазнавати й місцевість, віддалена на десятки і сотні кілометрів від місця вибуху. При цьому на великих площах протягом тривалого часу існує зараження, що становить загрозу для людей і тварин. На радіоактивно забрудненій місцевості джерелами радіоактивного забруднення є: осколки (продукти) поділу ядерної речовини; радіоактивність, що з'являється у ґрунті та інших матеріалах; нерозділена частина ядерного заряду. Під час вибуху ядерного боє-припасу радіоактивні продукти піднімаються разом із хмарою вибуху, змішуються з частинками ґрунту, під дією висотних вітрів переміщуються на великі відстані, випадають, заражаючи місцевість, і утворюють так званий слід радіоактивної хмари.
Слід радіоактивної хмари має форму еліпса й умовно ділиться на чотири зони зараження: помірного (А), сильного (Б), небезпечного (В) і надзвичайно небезпечного (Г)
Електромагнітний імпульс (ЕМІ) — це потужне електромагнітне поле, що виникає під час ядерного вибуху й існує короткий час. Уражальна дія ЕМІ обумовлена виникненням електричних напруг.

Хімічна зброя
— це зброя масового ураження, дія якої ґрунтується на токсичних властивостях деяких хімічних речовин. До неї належать бойові отруйні речовини, засоби їх застосування і доставки до цілі.
Отруйні речовини (ОР) — хімічні сполуки, здатні уражати людей і тварин на великих площах, проникати в споруди, заражати місцевість і водойми. Існує така класифікація отруйних речовин за характером токсичної дії:
1) нервово-паралітичної дії — зарин, зоман, Ві-Екс;
2) шкірно-наривні — іприт;
3) загальноотруйної дії — синильна кислота, хлорціан;
4) задушливі — фосген;
5) психохімічні — Бі-Зет;
6) подразнювальні — хлорацетонфенон, адамсит, Сі-Ар, Сі-Ес.
Залежно від тривалості збереження вражальної здатності отруйні речовини розподіляються на стійкі і нестійкі. Стійкі отруйні речовини зберігають уражальну дію до кількох діб і навіть тижнів. Це — Ві-Екс, зоман, іприт.
Нестійкі отруйні речовини швидко випаровуються. При бойовому застосуванні на відкритій місцевості вони зберігають уражальну дію протягом кількох десятків хвилин. Це — синильна кислота, хлор-ціан, фосген.
Залежно від швидкості дії на організм і появи ознак ураження отруйні речовини ділять на швидкодіючі і повільно діючі.
Швидкодіючі отруйні речовини не мають періоду прихованої дії. Вони уражають уже через кілька хвилин (зарин, зоман, синильна кислота, хлорціан, Сі-Ес, Сі-Ар). Повільнодіючі отруйні речовини мають період прихованої дії і призводять до ураження через деякий час (Ві-Екс, іприт, фосген, Бі-Зет).
Застосовуються отруйні речовини у краплиннорідкому стані, у вигляді газу (пари) та аерозолю (туману, диму).
Засоби доставки отруйних речовин — це ракети, авіабомби, артилерійські снаряди і міни, хімічні фугаси, а також виливні авіаційні прилади (ВАЛ).
Звичайні хімічні боєприпаси споряджаються однією готовою отруйною речовиною, добутою в стаціонарних заводських установках. На відміну від них бінарні боєприпаси споряджаються двома ізольованими (звідси і термін) нетоксичними або малотоксичними вихідними компонентами.

  БІОЛОГІЧНА ЗБРОЯ.
Застосування бактеріологічної зброї призводить до : масових інфекційних захворювань, небезпечних для людини.
Бактеріологічною (біологічною) зброєю називають спеціальні боєприпаси і бойові прилади із засобами доставки, споряджені біологічними засобами. Вона призначена для масового знищення живої сили, сільськогосподарських тварин і посівів, а також псування деяких видів військових матеріалів і спорядження. Основу біологічної зброї становлять біологічні засоби — хвороботворні мікроорганізми (бактерії, віруси, рикетсії, грибки) і ви-роблювані деякими бактеріями отрути (токсини). Як біологічні боєприпаси можуть використовуватись авіаційні бомби, касети, контейнери, розпилювальні прилади, боєприпаси реактивної артилерії, бойові частини ракет, портативні прилади (генератори аерозолей, розпилювальні пенали тощо) для диверсійного використання біологічних засобів.
Розрізняють такі види біологічних засобів:
з класу бактерій — збудники чуми, сибірської виразки, сапу, туляремії, холери, меліоїдозу та ін.;
з класу вірусів — збудники жовтої пропасниці, натуральної віспи, різних видів енцефалітів, пропасниці;
з класу рикетсій — збудники висипного тифу,
з класу грибків — збудники бластомікову, кокци-діоїдомікозу, гістоплазмозу;
Для ураження сільськогосподарських тварин можуть використовуватися збудники таких захворювань, як чума великої рогатої худоби і свиней, а також збудники деяких захворювань, небезпечних для людини, наприклад сибірська виразка, сап, меліоїдоз. грибкового захворювання рису та інших рослин, а також комах- шкідників (колорадський жук, саранча.

-         Використання мультимедійної презентації.

                                         Характеристика звичайної зброї.

Триває розробка й надходження на озброєння армій звичайних
засобів ураження, таких як вогнестрільна зброя, що має значну вбивчу силу, підвищену дальність і велику точність ураження. Часто використовують малокаліберну кулю (5,45 мм; 5,60 мм) з початковою швидкістю понад 1000 м/с (модифікація автомата Калашнікова, американська гвинтівка М-16).  Потрапляючи в тіло людини, така куля спричиняє деструктивні зміни, розриває м’які тканини й порожнисті органи, великі судини, нерви, трощить кістки, змінює при цьому напрямок руху, тому рановий канал має зигзагоподібний хід із рваним вихідним отвором і масивними ушкодженнями.

-         Використання мультимедійної презентації.

3.     Вплив антисанітарних умов на місцевість та населення.
Антисанітарні умови, які виникають на місцевості ведення бойових дій, особливо в населених пунктах, спричинені, по-перше, порушенням роботи комунальних служб, а отже — до погіршення якості питної води, перебоїв каналізаційної системи тощо; по-друге, наявністю загиблих, яких не завжди можна вчасно поховати. Погіршання умов життєдіяльності населення, недостатнє забезпеченням усім необхідним, зростання популяцій гризунів і комах, які є переносниками хвороботворних мікроорганізмів, призводять до появи осередків інфекційних захворювань.
Цьому сприяє недостатнє медичне обслуговування, нестача ліків, забезпечення
якими ускладнено. Порушується робота лікувальних закладів, що призводить до зростання загальної захворюваності населення. Треба враховувати, що сучасна війна не обходиться без значних руйнувань, під час яких виникають загрози життю людини.Важливою є техногенна й екологічна небезпека. Хімічні підприємства, нафтопереробні заводи в разі їх часткового або повного руйнування призводять до техногенної катастрофи і є джерелом небезпеки для здоров’я і життя людей, подібної до тієї, що виникає в разі застосування хімічної зброї. Особливу увагу слід приділяти катастрофам, які можуть виникнути під час руйнування внаслідок бойових дій екологічно небезпечних об’єктів, таких як гідрота атомні електростанції (ГЕС, АЕС). Наслідки катастрофічні — затоплені території, перервані комунікації, зруйновані підприємства, відсутня електрична енергія і, звісно, значні людські жертви. Аварія на АЕС, за небезпеками, які виникають, може бути подібною до застосування супротивником ядерної зброї малої потужності. Важливо пам’ятати, що першочерговим завданням військ є недопущення таких руйнувань, але війна є війна і такі небезпеки можуть виникати.
Вивчення джерел НС воєнного часу — необхідна умова підготовки людей до можливих бойових дій. Тому потрібно розробляти комплексні заходи підготовки
населення, діяльності місцевої влади та дій військ для зменшення наслідків та-
ких ситуацій.  

             - використання роздаткового матеріалу
             
  V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.
1.     Які види зброї використовують підчас воєнних дій?
2.     Чим небезпечна зброя масового ураження?
3.     Як можуть впливати антисанітарні умови на місцевість та населення?
4.     Практична вправа. Характеристика зброї масового ураження.
   v. ПІДСУМОК УРОКУ.      Підведення підсумків . Оголошення оцінок.
   VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.  
Опрацювати матеріал підручника – стор. 236-249  (2006 р.), стор.192-197 (2018 р.)




КАЛЕНДАРНИЙ  ПЛАН
виконання програми предмета «Захист Вітчизни»
учнями 10 класів в 2018 / 2019 навчальному році
(1,5 год)

Дата


Вступне заняття 1 г.
1

Зміст програми предмета «Захист Вітчизни», завдання кожного розділу, порядок проведення занять.
Обов'язки та правила поведінки учнів на уроках.
Розділ 1. Основи національної безпеки України 2 г.
2

Система світової колективної безпеки.  
Поняття національної безпеки держави. Структура воєнної організації держави та її керівництво.
Воєнна доктрина України
3

Розвиток національних Збройних Сил та інших військових формувань України - необхідна умова забезпечення могутності української держави.
Розділ 2. Збройні Сили України на захисті Вітчизни  5 г.
Тема 1. Нормативно-правова база з військових питань.  Військова присяга та військова символіка України 1 г.
4

Нормативно-правова база з військових питань.  Законодавство України про військову службу.
Структура та завдання Збройних сил України

Тема 2 Історія розвитку українського війська 2 г.

5
Додержавний давньослов'янський період або Слов’янське військо – ( ІІІ – ІХ ст. н.е.);історія українського війська періоду Київської Русі; історія українського війська періоду козаччини;
6
Українські військові формування та участь українців у військових подіях ХХ століття. ЗСУ незалежної України до 2014 року. Нова українська армія 2014-2017; видатні військові діячі українського народу.

Тема 3  Основи міжнародного гуманітарного права 2 г.
7

Особливості ведення воєнних дій з врахуванням норм МГП. Заборонені засоби та методи ведення воєнних дій.
8

Правила застосування норм МГП щодо розпізнавання осіб та об’єктів.
Запобігання порушення норм МГП.
Розділ ІІІ. Статути Збройних сил України  2 г.
Тема 1. Військовослужбовці та стосунки між ними. Військова дисципліна 1 г.
9

Поняття про військові статути. Військова дисципліна

Тема 2. Організація внутрішньої служби 1г.
10

Розподіл часу і повсякденний порядок.

Розділ  ІV . Стройова підготовка  4 г.

Тема 1. Стройові прийоми і рух без зброї  3 г.
11

Строї та їх елементи. Обов’язки військовослужбовця перед шикуванням і в строю.
12

Стройове положення.  Повороти  на місці.
Рух стройовим і похідним кроком.
Повороти під час руху.
13

Виконання стройових прийомів і руху без зброї.
14

 Тема 2. Строї, відділення 1 г

Розділ V. Вогнева підготовка 10 г.

Тема 1  Стрілецька зброя та поводження з нею 10 г.
15


16

17


18



19


20

21

22

23



24

Історія розвитку та класифікація стрілецької зброї. Історія українського зброярства. Озброєння іноземних армій.
Сучасна стрілецька зброя. Її класифікація, бойові властивості, принцип дії.
Основи стрільби зі стрілецької зброї. Прийоми та правила стрільби зі стрілецької зброї. Поняття постріл.
Правила та одноманітне прицілювання.
Прийоми стрільби (вогневі тренування). Положення під час стрільби з місця та в русі.
Правила  та техніка ведення стрільби.
Спостереження за полем бою, вибір цілі для обстрілу. Призначення вихідних установок (вибір прицілу і точки прицілювання). Корегування  стрільби.
Призначення та бойові властивості автоматів.
Малокаліберна і пневматичні гвинтівки та гладко ствольна рушниця. 
Стрільба з пневматичної гвинтівки.
Загальна будова та види боєприпасів до стрілецької зброї. Маркування боєприпасів
Спорядження магазину патронами і порядок зарядження автомата.
Мінно-вибухові пристрої. Класифікація, принципи дії, алгоритм дій при виявленні.
Розділ VІ. Тактична підготовка  10 г.
Тема 1. Основні риси загальновійськового бою  1 г.
25

Поняття про бій.
Види вогню та маневру, їх значення в бою.

Тема  2 Індивідуальні дії солдата та взаємодії у складі двійок та груп 6 г.
26

27


28

29

30


31

Види носіння зброї (вільне, тактичне та в момент наближення до цілі)
Пересування одиночно бійця  на полі бою
Використання укриття на полі бою та рельєфності поверхні землі.
Нанесення гриму.                                                                                               Маскування зброї.
Поняття про вогневу позицію в обороні., виявлення цілей та доповідь про їх знаходження.
Склад бойової групи. Розподіл обов’язків між військовослужбовцями та їх взаємодія у бойовій групі.
Порядок дій у складі бойових груп.
Тема 4. Основи військової топографії  3 г.
32

Суть орієнтування на місцевості.
Визначення сторін горизонту за компасом, годинником та сонцем, зірками, місцевими предметами.
33

Азимут магнітний і його визначення. Визначення азимута на місцевий предмет і напрямку руху за азимутом.
Складання опису місцевості.
34

Спосіб горизонталей як основний спосіб зображення рельєфу на топографічних картах. Система прямокутних та географічних координат. Висота перерізу рельєфу.
Визначення абсолютних і відносних висот за топографічною картою. Визначення зон видимості.
Розділ VІІ. Прикладна фізична підготовка 4 г.
Тема 1. Силова підготовка та подолання перешкод  2 г.
35

Силові вправи з вагою власного тіла та з обтяженнями. Біг по пересіченій місцевості
36

 Подолання перешкод. Ознайомлення з елементами смуги перешкод.
Тема 2. Основи самозахисту  2 г.
37

Ознайомлення з національними бойовими мистецтвами (хортинг, бойовий гопак, спас тощо)
38


Розділ VІІІ. Основи цивільного захисту  6 г.
Тема 1. Надзвичайні ситуації мирного та воєнного часу та загроза їх виникнення  1 г.
39

 Єдина державна система цивільного захисту та її складові.
Тема 2. Надзвичайні ситуації природного, техногенного, воєнного і соціально-політичного характеру 5 г.
40

Причини виникнення та класифікація надзвичайних ситуацій. Загальні ознаки надзвичайних ситуацій.
41

 Рівні надзвичайних ситуацій.
42

Джерела небезпечних ситуацій у військовий час.
43

 Надзвичайні ситуації, які характерні для регіону Потенційно небезпечні об’єкти та їх коротка характеристика.
44

 Попередження виникнення можливих надзвичайних ситуацій.
Розділ ІX. Домедична допомога  8 г.
Тема 1. Базова підтримка життя.  4 г.
45

Рятувальний ланцюжок при раптовій зупинці серця.
46

Штучне дихання
Непрямий масаж серця,
47

Застосування автоматичного зовнішнього дефібрилятору.
48

Техніка проведення реанімаційних заходів одним та двома рятівниками.
Тема 2.  Надання домедичної допомоги при кровотечах  4 г.
49

Види кровотеч.
50

Алгоритм дій при кровотечі.
Техніка застосування прямого тиску на рану.
51

Техніка накладання турнікета  на верхні та нижні кінцівки.
Техніка тампонування рани.
52

Техніка накладання давлячої пов’язки.
Техніка виносу поранених.


Додаток
до листа Міністерства
освіти і науки України
 Методичні рекомендації щодо викладання захисту Вітчизни у 2018/2019 навчальному році
Конституція України визначає захист Вітчизни обов’язком громадян України, найважливішою функцією держави. Безпека людини, її життя і здоров’я визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Армія потребує підготовленого резерву, і саме сучасна школа може забезпечити виконання цього завдання, адже на заняттях з навчального предмета «Захист Вітчизни» допризовна молодь формує почуття патріотичної свідомості та національної гідності, отримує початкову військову підготовку.
Метою навчального предмета «Захист Вітчизни» є формування в учнівської молоді життєво необхідних знань, умінь і навичок щодо захисту Вітчизни та дій в умовах надзвичайних ситуацій, а також системного уявлення про військово-патріотичне виховання як складову частину національно-патріотичного виховання. Провідним засобом реалізації вказаної мети є запровадження компетентнісного підходу в освітній процес, на основі ключових компетентностей як результату навчання.
Мета реалізовується комплексом навчальних і виховних завдань:
– ознайомлення учнівської молоді з основами нормативно-правового забезпечення захисту Вітчизни, цивільного захисту та охорони життя і здоров’я;
– усвідомлення учнівською молоддю свого обов’язку щодо захисту України у разі виникнення загрози суверенітету та територіальній цілісності держави;
– набуття знань про функції Збройних сил України та інших військових формувань, їх характерні особливості;
– засвоєння основ захисту Вітчизни, цивільного захисту, домедичної допомоги, здійснення психологічної підготовки учнівської молоді до захисту Вітчизни;
– підготовка учнів до захисту Вітчизни, професійної орієнтації молоді до служби у Збройних силах України та інших військових формуваннях, визначених чинним законодавством, до захисту життя і здоров’я, забезпечення власної безпеки і безпеки інших людей у надзвичайних ситуаціях мирного і воєнного часу.
З 2018/2019 навчального року набирає чинності навчальна програма «Захист Вітчизни» для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти (наказ МОН від 23.10.2017 № 1407), у якій імплементовано компетентнісний підхід до вивчення предмета.
У навчальній програмі виокремлено такі наскрізні змістові лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість та фінансова грамотність».
Наскрізні змістові лінії відображають провідні соціально й особистісно значущі ідеї, що послідовно розкриваються у процесі навчання і виховання учнів, та є засобом інтеграції навчального змісту, корелюються з ключовими компетентностями, опанування яких забезпечує формування ціннісних і світоглядних орієнтацій учня, що визначають його поведінку в життєвих ситуаціях. Також, вагоме місце у зазначеній програмі займають нові поняття щодо захисту України в умовах нових викликів, зокрема під час ведення «гібридної війни». Саме критичне мислення та медіаграмотність є тією «зброєю» громадян, з якою учні мають ознайомитися на уроках навчального предмета «Захист Вітчизни» в закладах середньої освіти.
Предмет «Захист Вітчизни» є обов’язковим навчальним предметом, який вивчається в навчальних закладах системи загальної середньої освіти упродовж 10 і 11 класів та під час навчально-польових занять (зборів) і навчально-тренувальних занять (дівчата). Навчальна програма передбачає вивчення предмету 1,5 та 2 години за умови виділення 0,5 годин з варіативної складової навчального плану.
Відповідно до навчального плану уроки проводяться: 10 клас – по 1,5 години на тиждень протягом навчального року; 11 клас: у першому семестрі (півріччі)- по 1,5 години на тиждень, а в другому семестрі – по 1 годині на тиждень та 18 годин відводиться на проведення навчально-польових занять (зборів) і занять у лікувально-оздоровчому закладі. При потижневому навантаженні по дві години на тиждень: 10 клас та перший семестр 11 класу – по 2 години, другий семестр 11 класу – по 1,5 години на тиждень та 18 годин – на проведення навчально-польових занять (зборів) (програма для юнаків) і навчально-тренувальні заняття (дівчата). У кожному періоді предмет вивчається юнаками та дівчатами окремо. Дівчата за їх власним бажанням (у разі згоди батьків, опікунів або піклувальників) навчаються за програмою для групи юнаків. Юнаки, які за станом здоров’я, релігійними поглядами (за подачі відповідних документів) не можуть вивчати основи військової справи, навчаються за програмою для групи дівчат. Навчальний предмет при цьому в обох випадках називається «Захист Вітчизни» з уточненням «Основи медичних знань».
Поділ класів на групи юнаків та дівчат здійснюється незалежно від кількості учнів у класі. Проте, якщо у групі є менше 5 осіб, то учні цієї групи навчаються за індивідуальними навчальними планами. Навчально-польові заняття (збори) і навчально-тренувальні заняття проводяться з метою практичного закріплення рівня знань, умінь та навичок учнів у 11 класі наприкінці навчального року. 3-х денні (18 годин) навчально-польові заняття (збори) та навчально-тренувальні заняття проводяться на базах військових частин, військових комісаріатів, лікувально-оздоровчих установ, базових навчальних закладів та навчальних закладів. До їх організації та проведення залучаються обласні, міські/районні військові комісаріати та органи місцевого самоврядування.
Основною організаційною формою вивчення предмета «Захист Вітчизни» в закладах загальної середньої освіти усіх типів є урок, що проводиться вчителем згідно з календарно-тематичним плануванням та навчальним планом, складеними відповідно до навчальної програми. Важливими умовами успішності занять з предмета є висока дисципліна, організованість, відповідальність учнів.
Урок  як основна організаційна форма предмета «Захист Вітчизни» в усіх закладах загальної середньої освіти починається з шикування, виконання гімну України, перевірки готовності класу до уроку і тренування за тематикою уроку протягом 3-5 хв. На заняттях стосунки між учнями та вчителем, а також учнів між собою підтримуються на зразок взаємовідносин між військовослужбовцями Збройних сил України.
Рекомендована форма одягу для вчителя під час проведення занять з предмету «Захист Вітчизни» (програма для юнаків) – військова (форма Збройних формувань України).
Уроки предмету «Захист Вітчизни» повинні мати практичну спрямованість. Психологічна підготовка учнівської молоді до захисту Вітчизни здійснюється протягом усього викладання предмета.
Морально-психологічна підготовка здійснюється під час навчання з метою формування морально-психологічної готовності та спроможності учнів виконувати покладені на них завдання, переборювати труднощі та небезпеку у надзвичайних ситуаціях, витримувати навантаження. Для цього на заняттях та тренуваннях учителями створюються відповідні умови. Вивчення цивільного захисту проводиться окремо у групах юнаків і дівчат.
Стройова підготовка молоді проходить під час уроку, а також у вигляді стройових тренажів на початку уроку тривалістю 3-5 хвилин.
Залежно від матеріально-технічної бази навчального закладу, професійної компетентності вчителя кількість годин програмового матеріалу може бути скориговане на 20 відсотків в межах розділу. Послідовність вивчення розділів та тем в межах вимог навчальної програми вчитель може коригувати самостійно.
Стрільба з автомата проводиться на відповідно обладнаних стрільбищах і в тирах згідно з планами військових комісаріатів на підставі наказів, погоджених з начальником гарнізону (командиром військової частини, начальником вищого військового навчального закладу), органом управління освітою і керівником навчального закладу та дотримання заходів безпеки.
З метою більш ефективної організації навчально-польових зборів пропонуємо визначити навчальні заклади загальної середньої освіти, на базі яких проводити заняття, залучивши до них учнів з інших навчальних закладах загальної середньої освіти, об’єднавши їх у навчальні взводи та відділення.
Практичне закріплення теоретичного матеріалу з розділу «Основи цивільного захисту» передбачається під час проведення Дня цивільної оборони (цивільного захисту) в навчальних закладах системи загальної середньої освіти.
Оцінювання рівня засвоєння учнями програмового матеріалу здійснюється відповідно до «Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти».
З метою підвищення протимінної безпеки населення та дітей рекомендуємо в навчальних закладах системи загальної середньої освіти спланувати цикл уроків та виховних заходів, присвячених поводженню учнів з вибухонебезпечними предметами, на які учні можуть наразитися (лист Міністерства освіти і науки України від 19.08.2014 № 1/9-419 «Щодо проведення уроків та виховних заходів з питань протимінної безпеки населення та дітей у загальноосвітніх навчальних закладах»).
Зазначені заходи можуть бути проведені для всіх категорій учнів на уроках з предметів «Основи здоров’я», «Захист Вітчизни» та виховних годинах у навчальних закладах загальної середньої освіти. Для проведення уроків рекомендовано використовувати відеоматеріали з питань протимінної безпеки для загального населення та дітей, що розроблені Державною службою з надзвичайних ситуацій, ОБСЄ, ЮНІСЕФ та отримали статус соціальної реклами від Національної Ради з питань телебачення та радіомовлення.
У блок навчання входять теми, пов’язані з наданням домедичної допомоги. Це є загальносвітовою визнаною практикою. Детальний навчальний план з питань надання домедичної допомоги було розроблено у школах. Його пунктами є:
  • навіть діти молодших класів можуть навчатись проведенню окремих елементів домедичної допомоги;
  • вчителі, які пройшли навчання, можуть проводити навчання з домедичної допомоги; вони роблять це так само ефективно, як і медичні фахівці;
  • оптимальний вік для початку проведення навчань – 12 років;
  • при навчанні корисно використовувати невеликі, прості манекени;
  • школярі активно розповсюджують інформацію: вдома вони вчать членів сім’ї та знайомих;
  • пропорція підготовлених і “готовий допомогти” осіб в суспільстві помітно збільшиться при навчанні дітей шкільного віку, що в перспективі значно збільшить кількість успішних реанімацій на догоспітальному етапі.
Навчання школярів питанням надання домедичної дороги також підтверджується деякими педагогічними висновками:
у навчання включаються всі групи суспільства.  Для досягнення статистично значимого зростання успішних реанімацій, необхідно, щоб принаймні 15% населення володіло навикам надання допомоги;
  • доступ до інформації, пов’язаної зі здоров’ям, часто неадекватний у різних соціальних групах, у результаті чого більше випадків безуспішного лікування зупинки серця на душу населення  відбуваються в соціальних групах з явним дефіцитом цієї інформації;
  • почуття відповідальності може бути твердо встановлено в ранньому віці. Соціальні навички – особливо, якщо вони повинні бути ефективними – необхідно розвивати на ранніх етапах навчання дітей;
  • дослідження показало, що школярі в препубертатному періоді мають менше «гальмівних моментів» при навчанні наданню допомоги. Крім того, найсильнішим фактором пригнічення прийняття практичних рішень в реальному житті є страх допустити помилку. Цей аспект реалізації практичних дій також досить легко усувається при навчанні школярів;
  • реакція на виконання інструкції легша і краща у більш молодому віці. Більш сприятливе ставлення до навчання формує практичне відпрацювання практичних навиків.
Вчителям захисту Вітчизни рекомендуємо надавати організаційно-методичну допомогу та брати участь у проведенні зазначених заходів.
Для активізації військово-патріотичного виховання закладах  загальної середньої освіти рекомендується вести гурткову роботу відповідного напряму. Під час проведення відповідної роботи необхідно керуватися Концепцією допризовної підготовки і військово-патріотичного виховання молоді, навчальною програмою «Захист Вітчизни», угодою про співробітництво між обласним управлінням освіти і науки та обласним військовим комісаріатом про спільну діяльність з питань військово-патріотичного виховання учнівської молоді.
Безпека під час проведення навчальних занять із предмета «Захист Вітчизни» забезпечується їх чіткою організацією, суворим дотриманням заходів, що визначаються статутами, курсом стрільб, відповідними керівництвами та настановами.
Керівники навчальних закладів зобов’язані вживати заходів щодо попередження загибелі та травмування учнів, встановлювати необхідні вимоги безпеки під час роботи з озброєнням та військовою технікою, під час здійснення маршу в район занять, проведення занять, стрільб, спеціальних занять і робіт, своєчасно доводити ці вимоги до учнів та добиватися їх суворого виконання.
Перед початком занять керівник навчального закладу зобов’язаний  особисто впевнитись, що для цього створені безпечні умови, учні засвоїли вимоги безпеки та мають достатні практичні навички щодо їх виконання.
Також важливим є підготовка відповідного рівня вчителів, які б могли якісно викладати предмет з врахуванням певних особливостей. Так, навчання з домедичної допомоги передбачає використання певного обладнання (манекени, засоби для зупинки кровотечі тощо). Відповідно до сучасних технологій викладачі повинні перед початком занять самостійно пройти відповідно курси, успішно їх завершити, після чого додатково пройти курси підвищення кваліфікації за програмою «Викладач-інструктор». Тільки після цього вони повноцінно зможуть якісно викладати предмет у частині домедичної допомоги. Як окремий елемент слід передбачити контроль якості викладання з вищевказаних питань.
Відповідальність за дотримання учнями вимог безпеки на заняттях несуть викладачі предмета «Захист Вітчизни».

Навчально-методичне забезпечення, рекомендоване Міністерством до використання в навчальних закладах, зазначено в Переліках навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, розміщених на офіційному веб-сайті Міністерства освіти і науки України (www.mon.gov.ua) та веб-сайті Інституту модернізації змісту освіти (www.imzo.gov.ua).
Інформація для учнів 11 класу

25 - 27 квітня пройдуть навчально- польові збори для юнаків 11 класу ЗОШ І-ІІІ ст. №4 м. Городка з предмета "Захист Вітчизни" згідно календарно- тематичного планування на 2017-2018 навчальний рік.
Теоретичні та практичні заняття будуть проводитись в кабінеті № 308, на спортивному майданчику та тактичному полі. У військовій частині м. Хмельницького заплановано стрільби з автомата Калашникова АК-74.
   «Погоджено»                                                         «Затверджено»
Заступник директора ЗОШ І-ІІІ ст.№4                  Директор ЗОШ І-ІІІ ст. №4
м. Городка                                                                 м. Городка
Шелестинська Н.О.                                                  Дроник О.Р.
                                          Навчально-польові збори
                                                   Юнаки, 11 клас

Розділ 4. Вогнева підготовка – 4 годин

Тренування у одноманітності прицілювання.
Визначення завдань на визначення прицілу і точки прицілювання.
Виконання початкової вправи стрільби з автоматичної зброї.
Удосконалення знань з будови автомата.
  
Розділ 5. Тактична підготовка – 11 годин
 Тема 4. Дії солдата в бою у складі механізованого відділення

Завдання та озброєння механізованого відділення.
Дії солдата в обороні. Вибір вогневої позиції, її інженерне обладнання та маскування.
Ведення спостереження. Дії з початком вогневої підготовки, відбиття атаки танків і піхоти.
Способи боротьби з авіацією противника.
Дії під час застосування зброї масового ураження.
Дії солдата у наступі. Похідний і бойовий порядок механізованого відділення.
Висування на рубіж атаки, атака з подоланням мінно-вибухових та інших інженерних перешкод.
Подолання ділянки місцевості з радіоактивним зараженням.
Поняття та дії розвідувального дозору.
Дії в засаді.

Тема 3.4. Озброєння та  бойова техніка військової частини (підрозділу)

Розділ 6. Прикладна фізична підготовка- 2 години
 Тема 8.2. Прискорене пересування та подолання перешкод

Біг по пересіченій місцевості (до 1500 м).
Подлання єдиної смуги перешкод.

Розділ 8. Основи медичних знань і допомоги1 година
 Зупинка кровотечі з ран шиї, тулуба, кінцівок в умовах бойових дій.
Транспортування пораненого одною та двома особами в положенні лежачи та стоячи.


Про викладання предмета «Захист Вітчизни» у 2015/2016 н.р.

 Відповідно до Типових навчальних планів для загальноосвітніх навчальних закладів, за- тверджених наказом Міністерства освіти і науки від 27.08.2010 № 834, зі змінами, що внесені наказом МОН від 29.05.2014 № 657, на вивчення предмета у 2015/2016 н.р. передбачено: у класах з військо- во-спортивним профільним навчанням – 2 год. на тиждень; у класах всіх інших напрямів – 1,5 год. на тиждень. Кількість годин може бути збільшена за рахунок варіативної складової навчального плану. На виконання наказів МОН України від 27.10.2014 № 1232 «Про затвердження плану заходів щодо посилення національно-патріотич- ного виховання дітей та учнівської молоді», від 16.06.2015 № 641 «Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізації Концепції на- ціонально-патріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національно- патріотичного виховання дітей і молоді та мето- дичних рекомендацій щодо національно-патріо- тичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах» робочою групою з доопрацювання навчальної програми предмета «Захист Вітчизни» розширено зміст окремих розділів та забезпечено практичну спрямованість навчальної програми. Урок як основна організаційна форма предмета «Захист Вітчизни» починається із шикування, виконання Гімну України, перевірки готовності учнів до уроку і тренування за тематикою уроку протягом 3-5 хв. На заняттях стосунки між учнями та вчителем, а також учнів між собою підтримуються на зразок взаємовідносин між військовослужбовцями Зброй- них cил України. Зміст програмового матеріалу в навчальній програмі «Захист Вітчизни», залежно від матеріальної бази навчального закладу, може бути відкореговано на 20 відсотків у межах роз- ділу. Послідовність вивчення тем учитель може коригувати самостійно. Вивчення предмета «Захист Вітчизни» юнака- ми та дівчатами проводиться окремо (відповідно до листа-роз’яснення Міністерства освіти і науки України від 09.10.2002 № 1/9- 444). Навчальний предмет при цьому в обох випадках називається «Захист Вітчизни» з уточненням («Основи медич- них знань» для дівчат). Разом з тим, дівчата, за їх власним бажанням (у разі згоди батьків, опі- кунів або піклувальників) та відповідно до рішення педагогічної ради навчального закладу, можуть навчатися за програмою для юнаків. Юнаки, які за станом здоров’я або релігійними поглядами звільнені від засвоєння основ військової справи, вивчають предмет за програмою для дівчат «Основи медичних знань». Юнаки вивчають такі розділи: Збройні сили України на захисті Вітчизни; міжнародне гуманітар- не право; тактична підготовка; вогнева підготовка; статут Збройних сил України; стройова підготовка; військова топографія; прикладна фізична під- готовка; військово-медична підготовка; основи цивільного захисту. Дівчата – основи цивільного захисту; міжнародне гуманітарне право про захист цивільного населення; основи медичних знань і допомоги; надання першої медичної допомоги в надзвичайних ситуаціях, хворим та догляд за ними. Розділ предмета «Основи цивільного захис- ту» для групи юнаків і для групи дівчат є спільним. Практичне закріплення теоретичного ма- теріалу із розділу «Основи цивільного захисту» передбачається під час проведення Дня цивільної оборони (цивільного захисту) в загальноосвітніх навчальних закладах. З метою практичного за- кріплення рівня знань, умінь та навичок учнів на- прикінці навчального року проводяться навчально- польові заняття (збори), у тому числі з використан- ням навчально-методичної бази військових частин, кафедр вищих навчальних закладів, військових комісаріатів, оборонно-спортивних, військово- оздоровчих таборів, базових навчальних закладів, центрів допризовної підготовки тощо. Їх організація і проведення планується керівником навчального закладу відповідно до діючих вимог. Для більш ефективної організації навчально-польових зборів місцеві органи управління освітою спільно з військовими комісаріатами повинні визначити школи, на базі яких проводитимуться заняття, залучивши до них учнів з інших шкіл, об’єднавши їх у навчальні загони й відділення. Стрільба зі стрілецької зброї, в точу числі й малокаліберної гвинтівки, проводиться на обладнаних стрільби- щах і в тирах за планами військових комісаріатів на підставі наказів, погоджених з начальником гарнізону (командиром військової частини, на- чальником вищого навчального закладу), органом управління освітою і керівником навчального за- кладу. Керівники навчальних закладів зобов’язані вживати заходів щодо попередження загибелі та травмування учнів, встановлювати необхідні вимоги безпеки під час роботи з озброєнням та військовою технікою, під час здійснення маршу в район занять, проведення занять, стрільб, спеціальних занять і робіт, своєчасно доводити ці вимоги до учнів та досягати їх суворого виконання. Перед початком занять керівник навчального закладу зобов’язаний особисто впевнитися, що створено безпечні умови, учні засвоїли вимоги безпеки та мають достатні практичні навички щодо їх виконання. Відповідальність за дотри- мання учнями вимог безпеки на заняттях несуть викладачі предмета «Захист Вітчизни». З метою підвищення протимінної безпеки населення та дітей Міністерство освіти і науки рекомендує в ЗНЗ спланувати цикл уроків та виховних заходів, присвячених поводженню учнів з вибухонебез- печними предметами (лист Міністерства освіти і науки України від 19.08.2014 № 1/9-419 «Щодо проведення уроків та виховних заходів з питань протимінної безпеки населення та дітей у за- гальноосвітніх навчальних закладах»). Ці заходи можуть бути проведені для всіх категорій учнів на уроках з предметів «Фізична культура», «Захист Вітчизни» та виховних годинах у загальноосвітніх навчальних закладах. Для проведення уроків рекомендовано використовувати відеоматеріали з питань протимінної безпеки для всього населення та дітей, що розроблені Державною службою з надзвичайних ситуацій, ОБСЄ, ЮНІСЕФ та отри- мали статус соціальної реклами від Національної Ради з питань телебачення та радіомовлення. З цими матеріалами можна ознайомитись в Інтер- неті за посиланнями: https://www.dropbox.com/ s/6tqoszr2xmiz5lj/Mines.mp4; https://www.dropbox. com/s/wra85b4hfpdmagn/mns%20720x576%20 low%2003.08.14.avihttps://www.dropbox.com/s/ z8fz2ktrd2f0nm7/mns%20720x405%2003.08.14.mp4. Навчально-методичне забезпечення зазначено в Переліках навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, розміщених на офіційному веб-сайті Міністерства: http://old.mon. gov.ua/ua/activity/education/56/692/educational_ programs/1349869542/. При підготовці вчителів до уроків радимо використовувати періодичні фахові видання: загальнодержавний методично-інформаційний журнал «Основи Захисту Вітчизни» та журнал «Оборонний вісник». “Оборонний вісник” – це друковане щомісячне видання Центру воєнної політики та політики безпеки (ЦВППБ), що містить широкий спектр інформації військової сфери, яка може використовуватися вчителями ЗНЗ під час підготовки та проведення уроків з предмета “За- хист Вітчизни”. Особливістю видання є поєднання інформаційних, аналітичних матеріалів, новин сектора безпеки й оборони України тощо. Допоміжним матеріалом для вчителів буде тематичний розділ з вичерпною, підготовленою профільними фахівцями інформацією, в обсягах та змістом навчального матеріалу й періодич- ністю відповідно до річного тематичного плану. Розділ журналу “Мій погляд”, Internet- сторінка сайту ЦВППБ (www.defpol.org.ua) та електронна адреса (е-mail: info@defpol.org.ua) відкрита для налагодження зворотного зв’язку з читачами, обго- ворення з ними проблемних питань та висвітлення досвіду з питань організації військово-патріотично- го виховання, а також для надання відповідей, що виникатимуть під час підготовки до проведення та викладання предмета “Захист Вітчизни”.
 А.НАЗАРЕНКО, методист предмета «Захист Вітчизни» Хмельницького ОІППО,
                             Газета "Майбуття", №№ 13-16, методичні рекомендації.

  Шляхи підвищення ефективного викладання предмету                                        " Захист Вітчизни".

1. Інноваційні підходи до реалізації змісту та методики предмету, Нове у вивченні окремих тем і розділів.
2. Здійснення міжпредметних звг'язків.
3. Позаурочні форми . Вивчення героїчної історії українського народу, його духовної спадщини, культури, національних традицій, символів, звичаїв, вірувань та побуту.Організація лекцій, бесід, диспутів, доповідей, конференцій. Зустрічі з учасниками АТО, ветеранами визвольних змагань. Проведення уроків Пам'яті та Мужності.
4. Проведення спартакіади допризовної молоді, співпраця з гуртками та клубами військово-патріотичного спрямування.
5. Проведення районних та міських етапів Всеукраїнської військово-патріотичної дитячо-юнацької  гри «Сокіл» («Джура»)

.5. Підвищення рівня навчально-матеріальної бази предмету "Захист Вітчизни". Обладнання кабінету навчальною зброєю, стрілецького тиру, єдиної смуги перешкод, місць для вивчення окремих тем та розділів.

6. Використання періодичних та друкованих засобів.

При вивченні предмету "Захист Вітчизни" учень повинен:

Знати:
- особливості історичних етапів розвитку Збройних Сил України, інших військових формувань;
- призначення основних організаційних структур ЗСУ та інших військових формувань;
- основні вимоги нормативно-правової бази військової служби, загальновійськових статутів;
- основи українських бойових мистецтв;
- шляхи утвердження цінностей українського воїна;
- основні якості притаманні захиснику України;
- українські військові традиції;
- відмінності між альтернативною та військовою службами;
- зміст та історію походження військової присяги та військової символіки, військових звань...
Вміти:
- якісно виконувати нормативи з військової підготовки;
- надавати першу домедичну допомогу;
- забезпечувати цивільний захист та безпеку життєдіяльності;
- виявляти активність при проведенні урочистих свят-ритуалів пов'язаних з військовою службою;
- самоформувати та розвивати власну психологічну та практичну готовність до впровадження військових традицій у подальшому житті;
- підвищувати власну фізичну загартованість до захисту Вітчизни;
- здійснювати професійне самовизначення на основі усвідомлення рівня сформованості в себе психологічної, духовної та практичної готовності до військової служби;
- відстоювати цінності  українського воїна як особистністні та суспільно значущі;
- захищати інтереси України, забезпечувати її національну безпеку на всіх рівнях.

6 ГРУДНЯ - ДЕНЬ ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ




Стілецька зброя України
http://www.fort.vn.ua/ua/produkciya/avtomatichna--zbroya.html

Рекорд ЗСУ

Гігантський Державний Герб України склали із бронетехніки - танків та БМП. Його довжина сягнула 75 метрів, а ширина – 47 метрів. Рекорд встановили під час одного з етапів військових навчань, організованих Генеральним штабом Збройних сил України. Бойове злагодження вояки проходили на полігоні «Широкий лан» у Миколаївській області. https://www.youtube.com/watch?v=47T2TL7OV0E&feature=youtu.be

Українське військо відроджується. Армія України.
Сайт журналу «Військо України» / [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://viysko.com.ua/ 

"Укроборонпром" презентував нову гвинтівку для ЗСУ.

"Укроборонпром" презентував нову гвинтівку для ЗСУ

Генеральний директор Державного концерну "Укроборонпром" Роман Романов під час телемарафону презентував нову гвинтівку для ЗСУ, 
"Сьогодні продемонстрували новий зразок армійської гвинтівки. Якщо точно вимовити її назву – це ВМ2 МП УОС. Гвинтівка зроблена силами підприємства, яке входить до "Укроборонпрому" – це підприємство "Укроборонсервіс". Те, що ви зараз бачите – це уже другий зразок, перший зразок – ми презентували гвинтівку калібру 12,7 підприємства завод "Маяк". Ця гвинтівка – калібру 7,62".   Посадовець зазначив: нова гвинтівка – ідентична своїм іноземним аналогам. Вона оснащена системою глушіння звуку та візуального вихлопу, універсальною планкою Пікатінні для кріплення прицілів, телескопічним прикладом. Корпус гвинтівки – повністю вітчизняна розробка, виготовлена із спеціального авіаційного алюмінію, а ствол і затвор – запозичені у радянської снайперської гвинтівки Мосіна. Живлення боєприпасами, на відміну від радянського попередника, здійснюється за допомогою зйомного магазину різної ємкості (на 5 або 10 патронів).   Гвинтівка може комплектуватись імпортними оптичними системами, а окрім того черкаське підприємство "Фотоприлад" розробило і зараз доопрацьовує після випробувань власний оптичний приціл. "На сьогодні українські підприємства мають 100-відсоткову можливість виробляти цю гвинтівку", – запевнив Романов.   "Після презентації ми передаємо цей зразок до Збройних Сил і чекаємо замовлення, для того щоб ця гвинтівка максимально швидко потрапила до армійських частин", – уточнив він.

Довідник норм забезпечення військовослужбовців.

Для вчителів предмету “Захист Вітчизни”

 

Центром воєнної політики та політики безпеки, в рамках проекту з підвищення статусу предмету “Захист Вітчизни” та забезпечення навчального процесу, розроблена на віддрукована серія з 18 плакатів. 

Проект спрямовано на запровадження сучасних підходів у викладанні предмету “Захист Вітчизни”, надання допомоги вчителям і учням у пошуку оперативної, професійної інформації з військової тематики, формування патріотичної самосвідомості, набуття учнівською молоддю якісних показників з фізичної, психологічної і початкової військової підготовки, ґрунтовних знань і навичок щодо захисту власного життя, здоров’я та забезпечення безпеки інших громадян у надзвичайних ситуаціяхhttp

://www.ukrmilitary.com/2015/10/posters-zahyst-vitchizny.html



Тимчасовий порядок розміщення знаків розрізнення на польовій формі одягу ЗС України



U. M. P.

З метою недопущення порушень правил носіння польової форми одягу, належної ідентифікації військовослужбовців Збройних Сил України, Міністерством оборони визначений тимчасовий порядок розміщення знаків розрізнення на польовій формі одягу. 

1. Нарукавна нашивка “Державний Прапор України” (передбачено конструкцією) 
2. Погон-муфта зі знаками розрізнення військових звань, для курсантів та ліцеїстів – літера золотавого кольору 
3. Нашивка з прізвищем військовослужбовця 
4. Нашивка приналежності до Збройних Сил України 
5. Нарукавна емблема військової частини 
6. Нарукавна емблема виду, роду Збройних Сил України або органу військового управління, якому підпорядковується військова частина 

http://www.ukrmilitary.com/2016/01/rozmichennya-znakiv-forma.html




2 коментарі:

  1. Уроки та позакласні заходи Олександр Іванович проводить дуже цікаво, на них учні вивчають героїчну історію українського народу, його духовну спадщину, культуру, національні традиціі, символи, звичаї, вірування та побут.Організовує лекції, бесіди, диспути, доповіді,конференції, що свідчить про високий.професіоналізм.Ми раді,що у нашій школі є такий вчитель.Успіхів Вам.

    ВідповістиВидалити
  2. Саша,вітаю з перемогою і бажаю вдалого виступу на обласному етапі!

    ВідповістиВидалити